mycie zębów
Jak nauczyć dziecko prawidłowego mycia zębów?
3 września 2020
przyjaciółki
Alternatywne metody wybielania zębów – czy są skuteczne?
5 listopada 2020

Zalecenia po usunięciu zęba

marchew

Usunięcie zęba to nieprzyjemny zabieg, który niestety musi zostać wykonany w sytuacji gdy nie ma opcji wyleczenia, lub gdy istnieje ryzyko poważnych konsekwencji dla zdrowia jamy ustnej . Okres po ekstrakcji bywa trudny i w zależności od tego, który ząb został wyrwany, czasem konieczne może być nawet zwolnienie lekarskie. Regeneracja jest najdłuższa zazwyczaj po usunięciu ósemek, przy których konieczny jest zabieg chirurgiczny. Stomatolog zakłada także szwy, co jeszcze wydłuża cały proces powrotu do stanu przedzabiegowego. O czym należy pamiętać po ekstrakcji i jak przyśpieszyć regenerację?

Podstawowa zasada, czyli o tym powinien powiedzieć stomatolog?

Po usunięciu zęba i oczyszczeniu zębodołu, lekarz umieszcza w nim specjalny tampon, który trzeba zagryźć. Jego zadaniem jest zatamowanie krwawienia. Z czasem w tym miejscu tworzy się skrzep krwi, w rzeczywistości pełniący bardzo ważną funkcję naturalnego opatrunku. To właśnie on odpowiada za prawidłowe gojenie się rany oraz zabezpiecza przed zakażeniem. Pacjent musi szczególnie uważać, aby nie dopuścić do uszkodzenia skrzepu czy oderwania się, w przeciwnym wypadku może bowiem dojść do zapalenia zębodołu. Tampon należy trzymać przez pół godziny, a jeśli nadal mamy do czynienia z silnym krwawieniem, wymienić na nowy i ponownie trzymać przez 30 minut.

Zalecenia dotyczące diety

Odpowiednie spożywanie pokarmów i napojów ma ogromny wpływ na cały proces gojenia się rany. O czym powinien poinformować pacjenta stomatolog?

• W ciągu 2 godzin po zabiegu nie wolno pić ani jeść.
  • W ciągu minimum 24 godzin po zabiegu nie wolno palić papierosów, e-papierosów ani pić alkoholu. Tę zasadę najlepiej przedłużyć do 2-3 dni. W przeciwnym wypadku istnieje duże ryzyko poekstrakcyjnego zapalenia kości zębodołu, a tym samym wydłużenia czasu gojenia się rany.
  • Przez pierwsze kilka dni warto zrezygnować z picia gorących napojów i zup, gdyż wysoka temperatura może nasilić krwawienie i spowodować odpadnięcie skrzepu. W tym czasie lepiej przestawić się na chłodne lub zimne pokarmy, a dodatkowo stosować zimne okłady, które zmniejszą obrzęk.
  • Jedzenie powinno mieć płynny charakter, dzięki czemu unikniemy dodatkowego podrażnienia. Co więcej, należy unikać żucia stroną gdzie został wyrwany ząb.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Stomatolog z pewnością wspomni o zasadach dotyczących dbania o higienę jamy ustnej w ciągu pierwszych dni po ekstrakcji. W ciągu 12 godzin po zabiegu nie powinno się szczotkować zębów, gdyż istnieje duże ryzyko uszkodzenia skrzepu. Po tym czasie, normalnie korzystamy ze szczoteczki, omijając miejsce gdzie został usunięty ząb. Przez 24 godziny od zabiegu nie płuczemy ust. Następnie, po każdym posiłku warto zastosować specjalny płyn zawierający chlorheksydynę wykazującą działanie antybakteryjne. W ten sposób jesteśmy w stanie przyspieszyć gojenie się rany. Dobrym rozwiązaniem będzie także napar z rumianku lub szałwi.

Jeśli zabieg usunięcia zęba był mocno skomplikowany, stomatolog zaleci odpoczynek przez kilka dni po jego wykonaniu. W tym czasie należy zrezygnować z wszelkiej aktywności fizycznej, a ponadto sauny, solarium oraz basenu. Ponadto, trzeba unikać schylania się.

W razie odczuwania silnego bólu, nie powinno przyjmować się aspiryny, gdyż ma ona działanie rozrzedzające krew. Alternatywą są środki na bazie paracetamolu, ibuprofenu lub ketoprofenu. Jeśli jakikolwiek objaw nas zaniepokoi, najlepiej odwiedzić stomatologa, który w razie czego podejmie odpowiednie działania.